söndag 3 april 2011

Att välja sitt liv


Funderar en massa ibland. Mest på människor faktiskt, ibland även mig själv. Funderar lite på hur folk väljer att leva sitt liv. Tanken svindlade till i fredags faktiskt när jag satt och reviderade vägsamfällighetens bokföring med granngubben. En klurig liten gubbe som är otroligt fixig och trixig. Vi diskuterar det faktum att han anser att han blivit lite lat. Lat undrar jag??? Vi pratar här om gubben som ständigt snickrar, cyklar, gympar, åker vasalopp och far om kring och spelar dragspel på alla frälsisställen runt om. Nä då säger han att han är kanske inte lat, men nu när han är pensionär kan han faktiskt skjuta upp saker tills en annan dag, man hinner ändå. Kanske så man ska leva? Aktivt men faktiskt skjuta upp saker som inte är viktiga till en annan dag. Nyfiken som jag är var jag tvungen att fråga lite om hans kommande sommaräventyr. Han planerar nämligen att cykla lite längre på semestern. Kan väl säga att jag blev tyst när han berättade om vart...Abesko! Det ligger 150 MIL norrut... Sen tänkte han ta en sväng till Kiruna och tillbaka när han är där så det blir 20 mil till. Å jag trodde jag var lite tokig... Frugan tänker däremot ta bilen till Lappland och hämta hem gubben. Vettigt fruntimmer det där =)


Abesko nationalpark

Bland mina andra grannar finner jag andra livsval. Som den som jag såg i morse så desperat efter sprit så att han valde att väcka en annan gubbe som bor närmare mig. Han är lättare att förespå eftersom jag såg hans hund springa lös i går visste jag att det var illa med drickandet. Att man väljer att supa bort sitt liv och inte ta emot hjälp utan skrämma bort alla som kommer i hans närhet har jag svårare att förstå. Att man dessutom väljer att ha djur (ju större hundar destå bättre) har jag ännu svårare att förstå. Men inget livsval är fel även om vissa är svårare att förstå än andra. Jag har ju också gjort val i livet, vissa är jag stolt över vissa inte. Men livet är jag ändå nöjd med för tillfället =) Jag har ett hem jag trivs i, en familj jag älskar och ett jobb som känns bra att gå till. Har även många fina vänner så jag är nöjd med mitt val hur jag väljer att leva mitt liv =O)

1 kommentar:

  1. I en del fall tror jag inte att det är ett val utan ett "så här blev visst livet".

    Ser att du startat en träningsblogg! Kul!
    Jag funbeat:ar istället, men håller koll på dig i din blogg ;)
    Ha det bra! Kram M-L

    SvaraRadera