måndag 9 mars 2009

varför så inaktuell litteratur?

Morgondagens seminarium handlar om genus och det är ju intressant hur vi väljer att behandla pojkar och flickor olika osv. Men om man ska ha en vettig diskussion om detta ska man väl inte välja att vi ska läsa en bok som bygger på en undersökning som gjordes i Australien för 25 år sen?? Det finns massor av spännande litteratur om ämnet, varför inte välja något aktuellare? Ibland fattar man inte hur lärare på universitetet tänker...är de mer insnöade än andra eller är det praktiskt att välja en bok som de redan läst så de inte behöver läsa en till? Hmm... har läst lite artiklar och sånt också så att man har en aning om vad man riktar forskningen inom genuspedagogik i dag. I dag och framtiden är väl ändå vad vi blivande lärare ska lära oss mer om, eller?

2 kommentarer:

  1. Jag förstår dig verkligen! Ibland undrar man vad som rör sig i huvudet på universitetsfolket.
    Vi har ganska intressant böcker i vår kurs (makt & kön) ni borde ha tagit någon av dem...de är ju i alla fall från 90 och 2000-talet. ;)

    SvaraRadera
  2. Minns boken, och den blev ganska ordentligt ifrågasatt redan på vårt seminarium. Men lärarna tycker väl att den boken säger allt, eller nåt?!
    Just nu verkar barnen friska iallafall, så hör gärna av dig!=)

    SvaraRadera