torsdag 3 september 2009

vem är din vän?

Har funderat en del på vänner. Det finns många sorters vänner. Tankar har väckt när två av mina förebilder innom bloggandet ifrågasatt sin vänskap. Själv tänker jag inte lägga mig i konflikten då jag inte känner personerna i fråga i det riktiga livet. Jag har också funderat på det där med cybervänner. Vissa känns det som man känner, men gör man det? Jag skriver ganska personligt på min blogg men jag skriver inte allt. Jag har valt att inte lämna ut mannen eller Busen särskillt mycket eftersom de inte har bett om det precis...

Tror jag tappade tråden där någon stans... Hur som...jag en social och positiv person, för att inte använda de negativ orden...superbabblig och blåögd som få. För ett antal år sen dog min pappa, han hade också många vänner. Det var där någonstans som jag insåg att alla inte är vänliga för att de vill, de utnyttjar folk för sin egen skull. Jag beslutade mig för att rensa bland mina egna vänner... Det var inte många som rök om jag ska vara ärlig...(mest släktingar faktiskt) men jag omvärderade min egen del i vänskaper till att bli något mer jämnlik. Jag bestämde mig också för att inte bli utnyttjad mer så vissa av minna vänner blev mer en kompis eller nån jag känner (de sjönk helt enkelt lite...).

En annan sak som kom ut ur allt som hände då och sedan forsatt under de här åren är att jag faktiskt i dag har ännu fler vänner och kompisar=) Jag har valt att se till varje persons fördelar. Det är mitt val. Jag är ju faktiskt 35 år, jag behöver inte bli vän med någon som jag inte gillar. Är det någon som jag inte vill släppa ända in på livet kan jag säga hej och så får det bli bra med det.

Det blev ett långt inlägg...men jag ville bara säga att jag gillar mina vänner, kompisar och cybervänner och jag önskar att ni alla är rädda om varandra.

4 kommentarer:

  1. Vilket klokt och fint inlägg. Jag kan tycka att det där med vänner blir mer svårdefinerat ju äldre man blir, minns det där med "bästisar" i ungdomen och idag får man ju sällan vänner på det sättet.
    Jag har nog resonerat lite som dig, rensat upp bland såna som tar mer energi än vad de ger men samtidigt vara så pass öppen att jag inte missar någon som vore intressant att lära känna. =)

    SvaraRadera
  2. Fast om man ska rensa upp bland vänner måste man oxå ha tid att lyssna till deras version.... Saker och ting har offtast två sidor, lr?

    SvaraRadera
  3. Det var ett bra inlägg. kram och ha en bra dag.

    SvaraRadera
  4. Mycket klokt och bra inlägg! Jag håller verkligen med dig, man måste se om sin krets av vänner för att inte bli utnyttjad!
    Det är faktiskt skillnad på vänner och vänner!!!
    Ha en riktigt bra helg, ses och hörs!

    SvaraRadera